De ce sustinem joaca libera?
Din fericire, in societatea de azi, multi copii au acces la educatie, informatie si un nivel de trai superioare generatiilor anterioare. Jucarii cat mai complexe, activitati cat mai atractive, siguranta si confortul sunt mult mai usor de oferit, azi, de catre parinti. Paradoxal insa, anxietatea, depresia si agresivitatea sunt tot mai des intalnite in randurile copiilor si de la varste tot mai mici. Cercetatorii din psihologia si psihiatria infantila au cautat sa inteleaga acest fenomen si au ajuns, in urma studiilor, sa observe o corelatie stransa intre tulburarile psihologice si lipsa de timp si joc liber. Copiii au din ce in ce mai putin control si putere de decizie asupra modului in care sa isi petreaca timpul, sa desfasoare anumite activitati, sa interactioneze cu semenii, iar toate acestea cresc nivelul de anxietate si scad increderea in sine.
De ce a disparut timpul pentru joc liber?
Cand vorbesc despre joc liber ma refer la activitatile nestructurate de adulti, pe care copiii si le aleg din propria motivatie si le desfasoara de dragul jocului, nu avand un scop. Acestea reprezinta o recompensa prin ele insele. Jocul desfasurat liber raspunde curiozitatii copilului, nevoii lui de autonomie si control, nevoii de a lua decizii, de a-si testa aptitudini, limite si roluri si de a interactiona cu semenii. Cand copilul este motivat din interior sa atraga cooperarea celorlalti, in jocul sau, se va gasi in situatia in care va fi nevoit sa fie mai atent la acestia, sa fie mai intelegator, sa isi moduleze comportamentul dupa regulile acceptate social si va invata sa se adapteze la context. In acest fel, isi va dezvolta empatia si va avea relatii sociale mai satisfacatoare. Din pacate, cu cat copilul este mai ingradit, cu cat timpul lui este dominat de activitati structurate de adulti (chiar si atunci cand este vorba de jocuri) cu atat el va experimenta reversul acestor calitati: anxietate, dependenta, lipsa de control, neincredere in sine, relatii sociale defectuoase, agresivitate, narcisism, retragerea in lumea jocurilor virtuale (unde pot experimenta mai multa libertate).
De ce exista din ce in ce mai putina libertate pentru copii?
In cautarea echilibrului
Pentru ca ne dorim ca, in cadrul Gradinitei Goodstart, copiii sa obtina nu doar o educatie de inalta calitate ci si sa se dezvolte armonios, in acord cu nevoile lor, imbinam activitatile educationale (sustinute prin joc structurat, in care competentele sa fie dobandite intr-un mod placut si atractiv) cu jocul liber, sustinut de motivatia si dorintele interioare ale copiilor. Este important sa tinem cont si de capacitatile copiilor de a asimila cat mai multe si diversificate informatii, la o varsta la care creierul este in plina dezvoltare, dar si de nevoia de a-si dobandi autonomia si de a invata sa creeze relatii sociale. Un mediu propice dezvoltarii armonioase a copiilor este un mediu in care echilibrul reprezinta un obiectiv de baza.
Psiholog Oana Mihalcea